Oproep numero 2! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Heleen Vis - WaarBenJij.nu Oproep numero 2! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Heleen Vis - WaarBenJij.nu

Oproep numero 2!

Blijf op de hoogte en volg Heleen

17 Augustus 2012 | Rwanda, Kigali

Lieve vrienden, familie, kennissen & collega’s!

Het is nu ongeveer een week geleden dat ik jullie een dringende oproep heb gedaan, en met deze tweede brief wil ik jullie graag extra informatie geven over de King David Academy en mijn project.

De King David Academy ligt in een buitenwijk van Kigali, Kanombe genaamd. Er studeren ongeveer 1000 leerlingen, waarvan meer dan de helft meisjes zijn.
De leerlingen van de school zijn, behalve in de vakanties, altijd op het schoolterrein. Zonder geldige reden mogen ze het terrein niet verlaten, en dus zullen ze zich altijd op school moeten vermaken. Op doordeweekse dagen studeren ze heel veel en zijn ze vaak tot ’s avonds laat bezig. In het weekend studeren ze ook, maar staan er ook leuke activiteiten op het programma zoals kerkdiensten en sporten. Op de foto’s die onderaan de brief zijn bijgevoegd zijn de sportveldjes naast de slaapzalen van de jongens goed te zien.

Veel meiden van de King David Academy vinden het erg fijn om te sporten, maar ze hebben ook veel last van schaamte. Ze schamen zich voor hun lichaam en vinden het daarom niet fijn om te sporten terwijl alle jongens en leraren ook naar hen kijken. De school heeft vanwege deze reden sporttenues gekocht die niet strak zitten (ook te zien op de foto’s) en waar de meisjes fijn in kunnen sporten. Desondanks gaan ze in hun vrije tijd niet vaak naar de sportterreinen toe, behalve wanneer ze gaan trainen of wanneer er wedstrijden zijn.

Zoals verder te zien op onderstaande foto’s is er bij de slaapzalen van de meisjes weinig ruimte. Het pleintje dat ze hebben wordt gebruikt om te wassen en douchen. Dit is de reden waarom ik graag meer ruimte voor hen wilde creëren waar ze kunnen ontspannen of sporten. Naast een volleybalveld heb ik er ook voor gekozen om er twee schommels en een klimrek te plaatsen, zodat ze op een speelse wijze toch aan het bewegen zijn.

Aangezien ik over twee weken helaas alweer vertrek uit dit mooie land ben ik al hard bezig met het project. De ruimte voor het veld en de toestellen is klaargemaakt en we kunnen dus alles gaan plaatsen. Echter, dit is Rwanda en dingen gaan niet altijd zoals je graag zou willen dat het gaat. Zeker wanneer je afhankelijk bent van anderen om je te helpen gaat het vaak erg langzaam. Jullie donaties aan de stichting worden pas achteraf overgemaakt en dus moet de school of de vrijwilligers zelf op dit moment alles voorschieten, dat gaat ook niet altijd zo makkelijk. Jullie zullen wel denken: waarom dan pas zo laat begonnen met dit project en dus laat geld ontvangen? Dat komt omdat dit project pas naar voren kwam toen ik hier al een paar weken zat. De kans bestaat dat het nog niet af is wanneer ik hier vertrek, maar ik heb een aantal mensen om me heen die me graag willen helpen om het af te maken en daar heb ik alle vertrouwen in! Ondanks dat ik nog maar weinig tijd heb probeer ik er echt alles aan te doen om het zo ver mogelijk af te krijgen wanneer ik hier zit!

Ik wil de personen die mijn project tot nu toe al hebben gesteund echt heel erg hartelijk danken, ook namens de school!

Degene die nog geen donatie hebben gemaakt wil ik alsnog vragen om het project te steunen! Een donatie kan worden overgemaakt op banknummer 4873240 ten name van Stichting Rwanda Solidair in Wageningen, o.v.v. ‘project Heleen Vis’.

Voor meer informatie over Stichting Rwanda Solidair kun je kijken op hun site: www.stichtingrwandasolidair.nl.
Voor meer informatie over wat ik hier allemaal doe kun je kijken op mijn blog: heleenvis.waarbenjij.nu, en voor foto’s kun je kijken op mijn facebook: facebook.com/heleen.vis. Voor verdere vragen kun je mij natuurlijk ook altijd mailen: heleenvis1992@gmail.com.

Liefs, Heleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Kigali

Heleen

Actief sinds 13 Feb. 2011
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 38853

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 02 April 2015

Burundi 2015

11 Maart 2014 - 29 Juni 2014

Ghana 2014

07 Juli 2012 - 30 Augustus 2012

Rwanda 2012

29 Juni 2011 - 02 September 2011

Noorwegen 2011

Landen bezocht: