Elanden, bevers en een heleboel vieze wc's! - Reisverslag uit Dalen, Noorwegen van Heleen Vis - WaarBenJij.nu Elanden, bevers en een heleboel vieze wc's! - Reisverslag uit Dalen, Noorwegen van Heleen Vis - WaarBenJij.nu

Elanden, bevers en een heleboel vieze wc's!

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

04 Juli 2011 | Noorwegen, Dalen

Hei hei!

Hier dan mijn eerste berichtje vanuit Noorwegen. Woensdagavond laat kwam ik na een niet al te lange vliegreis (heel vreemd om met het vliegtuig sneller van Nederland naar Noorwegen te gaan dan met de trein van Amsterdam naar Zeeland..), een aantal uurtjes wachten op een klein vliegveldje, en een wat verwarrende busreis (ongeacht het busnummer moet je hier gewoon in de bus stappen die klaar staat, want andere bussen zullen er toch niet komen, en wanneer er geen bussen meer rijden dan mag je met je busticket in een luxe taxi stappen, ideaal!) aan in Dalen. Bob stond me al op te wachten en stelde me voor aan zijn dochter Jill, die me weer meenam naar de anderen. Op dit moment zijn we met zes: Bob, Jill, Erik, Ronald, Mirjam en ik. Volgende week zullen Indra (de vrouw van Bob) en haar zoon nog arriveren en over twee weken zal er nog een collega aankomen, en dan zijn we compleet! Na het voorstelrondje kreeg ik mijn kamer te zien. We slapen allemaal (behalve Erik, die is ingetrokken bij een Nederlandse jongen die hier vlak naast de camping woont) in het Beverhuset (beverhuis). Dat is een barak met een heleboel kamers die we ook verhuren. Ik heb een prima kamertje met een stapelbed, en daarnaast delen we de keuken, douche & woonkamer met het hele gebouw.

Meestal beginnen we elke ochtend om 10 uur met werken. Gisterochtend was alleen een uitzondering omdat ik het ontbijt moest serveren voor een aantal campinggasten. Dat is echt ontzettend simpel, maar wel een beetje vroeg (half 8..). Het voornaamste werk bestaat verder tot nu toe uit schoonmaken. We hebben twee sanitair gebouwen, vijf hutten en twee barakken met kamers (het Beverhuis & het Trollenhuis). Als we geluk hebben zijn we hier meestal zo’n 3uur mee bezig, maar vaak is het toch langer. Wanneer we daar mee klaar waren zijn we tot nu toe meestal gaan schilderen. De barakken zijn echt heel erg oud en vallen soms bijna uit elkaar. Eigenlijk zouden alle kozijnen vervangen moeten worden, maar dat kost teveel geld, dus doen we er even een nieuw laagje verf omheen. Veel beter ziet het er niet uit vind ik zelf, maar Bob is er blij mee :) Helaas hebben de barakken echt verschrikkelijk veel raampjes, dus we zijn nog lang niet klaar want de binnenkant moet deze zomer ook nog gedaan worden. -.-‘ Gisteren en vandaag konden we echter nog niet echt verder omdat de verf op was en de winkel dicht ;-) Maar geen probleem, dan mogen we fijn iets anders gaan doen, pingpong of tafelvoetbal ofzo. Bob is echt een super relaxte kerel en hij lijkt niet echt te stressen. Hij zit je ook echt totaal niet op je lip ofzo. Zolang je datgene waar je mee bezig bent maar af krijgt en zolang je het maar goed doet is alles prima!
Rond 18.00/19.00u zijn we meestal klaar met werken en dan leven we ons eerst even uit op het grote springkussen, heerlijk om nog even kind te zijn! :D Daarna gaan we om boodschappen en koken. Rond 20.00u hebben we pas echt tijd voor onszelf dus eigenlijk. Best laat, maar het is niet anders. ’s Avonds gaan we meestal een beetje relaxen. De eerste avond ben ik naar Erik en Roelof (de Nederlandse jongen waarmee Erik woont) gegaan. Daar hebben we een beetje FIFA gespeeld en de jongens spelen dan met de luchtbuks in de achtertuin (gewoon omdat dat kan hier..). De tweede avond heb ik het beverrondje gelopen op de camping. Rond de camping loopt een rivier waar een heleboel bevers zitten. Ik heb er tot nu toe nog maar 1 kunnen spotten, maar ze schijnen ’s avonds regelmatig vlak naast het beverhuis in de rivier te zitten! Zaterdagavond ben ik met Mirjam, Jill, Ronald en twee campinggasten de bergen ingereden om elanden te spotten. Ik heb, behalve de weg van de camping naar de winkel en weer terug, nog niet heel veel van de omgeving gezien, dus het was erg leuk om eventjes weg te gaan. Ronald en Mirjam zijn allebei met de auto hier naartoe gekomen dus dat is wel handig. De ‘elandenroute’ is echt prachtig. Je komt langs allemaal meertjes die perfect zijn voor op ansichtkaartjes en er staan ontzettend schattige huisjes in de middle of nowhere. Heerlijk! Wat een ontzettend prachtig land is dit toch!
Het elanden spotten is ook zeer geslaagd. De eerste die we zagen was alleen snel weer weg, aangezien Jill en ik als een stel gekken uit de auto sprongen en riepen ‘EEN ELANDDDD, KIJK EEN ELANDDDD!’. Woeepss, beginnersfoutje: nooit uit de auto stappen en nooit hard roepen. De campinggast die bij Ronald in de auto zat was er ook niet heel blij mee. Volgens mij hij was vast bang dat het hele tochtje in het water zou vallen doordat wij steeds zo hysterisch zouden gaan doen, maar gelukkig hebben we er daarna nog 5 gezien! Het is het zeker waard om die route nog een paar keer te rijden.

En nu zit ik dan even mijn blogje te schrijven. Ik heb me tot nu toe nog echt totaal niet verveeld en het is echt opvallend hoe snel ik het hier naar mijn zin had en hoe makkelijk ik in de groep werd opgenomen. Bij de eerste dag leek het al alsof ik er al weken zat, heel apart. Het is tot nu toe nog wel erg rustig op de camping, waardoor ik er ook wel even in kon komen, dat is wel prettig. Het echte werk moet nog wel beginnen denk ik (dan gaat ook het restaurant open en krijgen we echt een werkrooster), maar voorlopig is het nog best wel chill! Het weer mag alleen wel iets beter. Ik heb vanaf het moment dat ik hier aankwam nog ontzettend weinig zon gezien. Het is niet koud gelukkig, maar wel steeds bewolkt en her en der een buitje. Niet heel vervelend, maar een beetje zon zou toch wel leuk zijn.

Achja, nu heb ik wel weer genoeg achter mijn laptopje gezeten, ik ga nog even genieten van de buitenlucht. Hou me een beetje op de hoogte van wat er daar allemaal gebeurt ;-)

Ha det!

  • 04 Juli 2011 - 20:09

    Melanie:

    Wooow, aan je verhaal te lezen lijkt het ook net alsof je er al weken zit... haha. Ben blij dat je het er zo naar je zin hebt!
    Heeel veel liefss.

  • 04 Juli 2011 - 21:24

    Erik:

    Nice story! Verander alleen Ha det in Hade of Hadebra dan is ie perfect!;-)

  • 05 Juli 2011 - 16:42

    Mam:

    Hoi Heleen,
    We hebben je gisteren al gesproken via Skype. Ik ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt. En in augustus willen we met jou natuurlijk ook mooie weggetjes in. Hopelijk zien we dan ook nog elanden. Sterkte met al die wc's en ondanks dat veel plezier in Dalen.

    Groetjes en dikke kus van mam

  • 05 Juli 2011 - 22:14

    Marieke Lodder:

    Hey Heleen!

    Leuk om dit zo te lezen! Alleen die luchtbuks is wel... bizar! haha, hopelijk komt er snel een beetje zon ;-)

    X

  • 06 Juli 2011 - 09:00

    Mariska.:

    Hé Heleen,
    Wat een ervaring en wat een feest lijkt het ons om daar te zijn. afgezien van de vieze w.c's heb je genoeg leuke dingen om te doen en vooral te zien. Ik zie jullie al helemaal voor me, toen die elanden in zicht kwamen...kijk maar uit dat ze je niet achterna komen!!
    Veel plezier daar en geniet van alles wat je ziet en doet, groetjes
    Peter, Mariska, Karlijn en Jochem.

  • 06 Juli 2011 - 09:11

    Nikkie:

    Ha Heleen!
    Daar is ie dan, je eerste blog. Wat leuk :)
    Gek ja zo kort in het vliegtuig en toch zo'n afstand. Heb in Laos eens een vlucht gehad van een half uurtje, gewoon omdat je er met een auto een hele dag over doet vanwege de slechte wegen.
    Echt heel fijn dat je je thuis voelt in de groep en goed met Bob overweg kan. Dat je van de omgeving zeker zou genieten wist je al wel maar de mensen om je heen maken of kraken uiteindelijk toch wel je ervaring.
    En wat lees ik hier tussen de regels door: als je thuiskomt ben je een professional om in een korte tijd sanitair te poetsen? Hmmm... interessant ;)
    Vee plezier & geniet nog even van het springkussen voor de kleintjes het inpikken in het hoogseizoen.

    Liefs & x
    Nikkie

  • 06 Juli 2011 - 18:47

    Elske :

    Hoi Heleen,

    Wat grappig, ik kwam dit berichtje op internet tegen en ik ga op dezelfde camping werken!
    Door jouw blog weet ik een beetje waar ik aan toe ben, het klinkt echt heel leuk! Ik kom maandag aan, maar dat had je misschien al gehoord.
    Heb je dit berichtje trouwens via je eigen laptop geschreven of mag je van de computer op de camping gebruik maken?

    groetjes Elske

  • 06 Juli 2011 - 21:29

    Nelly Minnaard:

    Hoi Heleen erg leuk om je verslag te lezen, verbaasd dat je, je goed voelt in de groep ben ik niet hoor volgens mij kan jij je overal aanpassen.
    Schrijf maar vaak dan blijven wij op de hoogte van je avonturen.
    liefs

  • 07 Juli 2011 - 07:57

    Heleen:

    Bedankt voor al jullie leuke reacties :D

    @Elske: Wat leuk dat je mijn blog hebt gevonden. Ik hoor nu inderdaad net dat je maandag al aankomt, gezellig! :) Ik heb zelf gebruik gemaakt van mijn eigen laptop, maar die is nu gisteren kapot gegaan dus ik zit nu even op de computer van de camping. Ik weet niet of je die savonds kan gebruiken, maar iedereen heeft verder ook nog allemaal laptops mee dus die mag je ook wel gebruiken hoor. Als je zelf een laptop hebt zou ik die wel meenemen, dat is wel handig. Succes met de reis en tot maandag! x

  • 08 Juli 2011 - 17:00

    Wim En Betsy:

    Heleen
    Leuk om dit te ondernemen geniet er van want de tijd vliegt voorbij.We blijven je verhalen volgen want voor ons is dit ook allemaal nieuw, heel erg leuk.
    groeten van ons.

  • 08 Juli 2011 - 17:40

    Nel (moeder Adriaan):

    Leuk dat je het goed naar je zin hebt. Als ik het zo lees is het een mooi land. Het lijkt me enorm leuk om elanden te zien, ik hoop dat dat ons ook lukt als wij in noorwegen zijn. Zijn er bepaalde gebieden waar er veel zijn? Veel plezier verder en hopelijk wat beter weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Dalen

Heleen

Actief sinds 13 Feb. 2011
Verslag gelezen: 1351
Totaal aantal bezoekers 38875

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 02 April 2015

Burundi 2015

11 Maart 2014 - 29 Juni 2014

Ghana 2014

07 Juli 2012 - 30 Augustus 2012

Rwanda 2012

29 Juni 2011 - 02 September 2011

Noorwegen 2011

Landen bezocht: