Update numero 3 - Reisverslag uit Gitega, Burundi van Heleen Vis - WaarBenJij.nu Update numero 3 - Reisverslag uit Gitega, Burundi van Heleen Vis - WaarBenJij.nu

Update numero 3

Blijf op de hoogte en volg Heleen

25 Februari 2015 | Burundi, Gitega

Amahoro!

De tijd vliegt en ik zit alweer over de helft, ongelooflijk! Het is alweer meer dan drie weken geleden dat ik een blogje heb gepost dus ik denk dat het wel weer tijd wordt ervoor. Mijn onderzoek gaat zijn gangetje. Ik ben druk bezig met focus groepen en interviews, en ook al doe ik dat op mijn manier (lees: chaotisch en ongeordend), dat gaat best goed aangezien dat geheel in lijn is met de manier hoe alles hier in Burundi gaat ;-) Ik krijg een steeds beter idee van hoe het schoolsysteem hier werkt (vaak chaotisch en ongeordend) en hoe verder het hele leven hier in Gitega/Burundi werkt (vaak chaotisch en ongeordend). Maar hee, daar wen je aan, ook al is het soms vreselijk irritant en niet zoals ik gewend ben. Zo moet ik regelmatig te lang wachten op mensen die belangrijk zijn voor mijn onderzoek, zoals mijn vertaalster die laatst pas een uur later kwam opdagen. Erg onhandig en dat heeft ze geweten ook. Nu zeg ik vaak maar dat ze een kwartier tot halfuur eerder er moet zijn en dan is ze precies op tijd :)

Behalve mijn onderzoek gebeurt er eigenlijk vrij weinig hier in Gitega. Het is een saai stadje en ik ken nog steeds niet mega veel mensen (vooral vanwege mijn Frans, ook al gaat t echt beter!), of ik wil sommige mensen gewoon niet beter leren kennen (en zij mij soms wel..). Wel heb ik een Nederlands/Amerikaans koppel in mijn straat wonen waarmee ik regelmatig samen eet of ’s avonds een spelletje speel. Dat is in ieder geval erg gezellig! Verder ben ik 's avonds nog vaak een beetje aan het typen of lezen, en ik ga vroeg naar bed aangezien ik hier ook meestal tussen 5 en 6uur wakker wordt.

In de afgelopen weken ben ik 1 weekend alleen geweest en dat was saai en behoorlijk eenzaam. Laat mij dan maar lekker op scholen zijn en daar een beetje rondhangen! Ik heb gelukkig wel veel kunnen doen aan mijn onderzoek. De andere twee weekenden heb ik gelukkig in goed gezelschap doorgebracht! Het eerste weekend waren we een lang weekend in Bujumbura, aangezien het een feestdag was op donderdag en de scholen dan dicht waren (het was ‘unity day’, ook al heb ik dat niemand zien vieren..). Dit lange weekend hebben we aangegrepen om onder andere onze visa te verlengen, wat een zeer interessante ervaring was. Ik heb niet zoveel goede ervaringen met de immigratie in Ghana, maar deze in Burundi mag er ook wezen! Het was druk en chaotisch (hé, zoals overal!) en zonder hulp had ik niet geweten wat ik had moeten doen. Schijnbaar duurt een ‘officiële aanvraag’ 5 dagen waarbij je elke dag ongeveer terug moet komen om iets te doen, maar gelukkig hadden we een Burundees mee die ons wel kon helpen. Hij had ooit iemand betaald en die was nu zijn 'vriend', dus die kon ons wel helpen om het snel te laten gebeuren. Jep, corruptie wordt zeker niet geheim gehouden en doet ook niemand heel moeilijk over. Ze zeuren wel over corruptie, maar er wordt ook gewoon gebruik van gemaakt en niemand probeert er naar mijn idee iets tegen te doen. Het is heel slecht wat ik nu ga zeggen, maar ik ben toch ook blij dat wij er daardoor in plaats van 5 dagen maar een ochtendje over hebben gedaan om ons visum te krijgen (ja ze kunnen het dus wel snel als het moet), want ik had mijn paspoort toch niet graag in die chaos achter gelaten!

Verder hebben we dat weekend vooral gebruikt om lekker te relaxen op het strand, lekker te eten, en we zijn ook nog eens een avondje uit geweest. Het is zó fijn om ook je ervaringen en frustraties te kunnen delen met mensen die precies in hetzelfde schuitje zitten. Afgelopen weekend kwamen de meiden naar Gitega toe en heb ik ze deze ‘stad’ laten zien. Op zaterdag hadden we een tripje gepland naar le Tambours de Gishora: een bekende groep drummers die een onwijs goede show voor ons hebben neergezet. Op diezelfde plek is ook het oude paleis van de koning en we kregen het verhaal te horen over de geschiedenis van de plek en de drum groep. Erg interessant! Zondag zijn we naar het National Museum gegaan. Dit klinkt groter dan het is. Burundi heeft een kleine verzameling van spullen van historische waarde, maar het leek alsof het ook weer niet zo’n grote waarde had aangezien onze gids niet zo moeilijk deed over deze spullen oppakken en aanraken om het aan ons te laten zien. Verder hebben we vooral een beetje rondgewandeld, spelletjes gespeeld en veel bijgekletst.

Morgen reis ik weer af naar Bujumbura, niet om een lang weekend daar te verblijven, maar dit keer reis ik vrijdag door naar Rwanda! Zo onwijs mega veel zin in! Ik ben behoorlijk moe en toe aan een fijne break samen met Stephan en Carolien. In Rwanda hoop ik alles ook een beetje op een rijtje te kunnen zetten zodat ik daarna nog keihard aan de slag kan! Het is daarna nog maar 3 weken voordat ik terug reis naar Nederland, dus het gaat echt enorm snel!

Liefs!

  • 25 Februari 2015 - 17:45

    Hannie:

    Na je app'je leuk weer het vervolg van je avontuur te lezen. Ik kan me voorstellen dat je inderdaad blij was je paspoort direct terug te hebben. De Tambours op de foto gezien, ze zagen er enorm enthousiast uit. Goeie reis morgen en geniet van jullie vakantie in Rwanda! Groetjes Hannie

  • 27 Februari 2015 - 09:10

    Nicky:

    Ha Heleen!
    Wat vliegt de tijd dan ja! Succes met je onderzoek en veel plezier in Rwanda!
    Doe Carolien de groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burundi, Gitega

Heleen

Actief sinds 13 Feb. 2011
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 38865

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 02 April 2015

Burundi 2015

11 Maart 2014 - 29 Juni 2014

Ghana 2014

07 Juli 2012 - 30 Augustus 2012

Rwanda 2012

29 Juni 2011 - 02 September 2011

Noorwegen 2011

Landen bezocht: